http://iranianpt.ir/templates/sj_stabwall/images/logo-loading.png

آناتومی گردن

آناتومی گردن

ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و ديسکهای بين مهره ای است. اين مهره ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نيز هستند. ريشه های عصبی مربوط به اندامهای فوقانی از ميان مهره های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دستان امتداد می يابند، عضلات بسياری در ناحيه گردن وجود دارند، بعضی از آنها از ناحيه پس سری تا مهره های سينه ای کشيده شده اند.

ضعف های عضلانی، کشيدگی های عضلانی ناگهانی و بيش از حد، وضعيت های غلط در ايستادن، نشستن، خوابيدن و غيره می توانند عامل بروز دردهای ناحيه گردن باشند. دردهای گردن می توانند منشاء استخوانی، عضلانی و عصبی غيره داشته باشند.

 

علائم درد گردن، شامل: درد در ناحيه گردن، سردرد، سرگيجه، درد در ناحيه کتف و شانه ها و بی حسی و گزگز شدن انگشتان و..... است.
به ويژه اينکه سر و گردن نسبت به فشارهای مختلف بی دفاع و آسيب پذير است و به همين دليل می تواند موجب mal alignment ( خارج شدن از راستای نرمال ) گردن، سر و ستون فقرات شود.

اين آسيب پذيری در دانش آموزان به دليل استفاده از صندلی ها و نيمکت های غير استاندارد و نامناسب با قدشان و نشستن طولانی مدت در کلاس درس بيشتر می شود.
افزايش سن و ساييدگی مفاصل منجر به آرتروز می شود و حتی فعاليتهايی مثل آدامس جويدن و مطالعه هم ايجاد درد می کند.

نقش فيزيوتراپی در بهبود و تسکين اين درد می تواند بسيار موثر باشد و عادت های جديدی را به آنها ياد خواهد داد که بوسيله آن خطر درد و ضايعه بيشتر را کم کنند.


رعايت چند نکته برای کاهش درد گردن :

گردن خود را تا حدی که امکان دارد در وضعيت طبيعی و عادی قرار دهيد به عبارت ديگر برای مدت زمان طولانی گردن را به جلو خم نکنيد و برای مدت زمان طولانی در يک وضعيت ننشينيد و اگر مجبوريد برای مدت طولانی بنشينيد، وضعيت ( posture ) شما بايد مناسب باشد.
سر خود را در وضعيت طبيعی قرار دهيد و پشت ( کمر ) شما بايد محافظت شود. زانوها بايد جزئی پايين تر از مفصل ران و دستهايتان نيز راحت باشد.
وضعيت خوابيدن شما يکی ديگر از علل ايجاد مشکلات گردن است در اين وضع بالش نبايد گردن را در يک زاويه خيلی بلند يا خيلی کوتاه قرار دهد.
موارد ديگری که به شما در جلوگيری از گردن درد کمک می کند عبارتنداز:

1)- قبل از خواب و بعد از بيدار شدن از خواب از ورزشهای کششی استفاده کنيد.

2 )- روی شکم نخوابيد و در اين وضعيت درس نخوانيد، زيرا اين وضعيت فشار زيادی به گردن وارد می کند.

3 )- تعداد زيادی بالش زير سر و گردن قرار ندهيد بلکه گردن و ستون فقرات خود را در وضعيت طبيعی و عادی قرار دهيد.

4 )- از گذاشتن دست زير چانه موقع نگاه کردن به تخته سياه خودداری کنيد.

5 )- موقع توجه به معلم يا نگاه به مانيتور و تلويزيون، از قوس دادن زياد گردن پرهيز کنيد. ( آمدن گردن به جلو باعث افزايش قوس گردن می شود).

6 )- هنگام راه رفتن بايد پشت گردن صاف و به يقه چسبيده باشد.

7 )- به يک نقطه به مدت طولانی خيره نشويد و هر از چندگاهی حرکت بالا و پايين و چپ و راست به گردن خود بدهيد.

8 )- ورزشهای مربوط به گردن را زير نظر فيزيوتراپيست فرا گيريد و آن را هر روز انجام دهيد. حرکت سر به جلو و عقب، حرکات چرخشی گردن و رساندن گوش به شانه راست و چپ در تقويت عضلات گردن بسيار مفيد است.

9 )- به جای کيفهای سنگين از کوله پشتی استفاده کنيد.


روش صحيح بلند کردن اجسام :
يکی ديگر از علل گردن درد بد بلند کردن اجسام است و افراد فکر می کنند در اين حالت ناحيه کمر بيشتر در معرض خطر است ولی ناحيه گردن هم به همان اندازه آسيب پذير است.
شيوه صحيح انجام اين کار:

1. نزديک جسم قرار بگيريد.

2. مفصل ران و زانوهايتان را خم کنيد، کمرتان را در وضعيت طبيعی قرار دهيد و سر و دست را جلو ببريد.

3. جسم را در دستهايتان بگيريد و توسط عضلات ساق پا بلند شويد.

4. جسم را بايد نزديک بدن نگه داشت چون که اندامهای تحتانی شما قسمت بيشتر وزن را تحمل می کنند و فشار کمی به گردن و کمرتان وارد می شد.

5. پاها بايد به اندازه عرض شانه ها باز باشند و يک چا جلوتر از پای ديگر قرار بگيرد.

TMJ:يا مفصل Temporimandibular، مفصل ميان فک و جمجمه است افرادی که از اين مفصل استفاده بيش از حد دارند. مثل به هم ساييدن دندانها و به هم فشردن فک ها در موقع استرس و يا شبهای امتحان و يا به خاطر زياد آدامس جويدن، دچار درد و ناراحتی در اين ناحيه می شود و همچنين علائم مشابهی در افرادی که با ( Mal alignment ) ناهنجاريهای مادرزادی به دنيا می آيند ديده می شود که به دليل نزديکی بين گردن و TMJ ناراحتی در اين مفصل باعث درد در ناحيه گردن و بالعکس ميشود.
در چنين مواردی دندانپزشک با استفاده از نگه دارنده های دهانی به مفصل اجازه استراحت و ترميم می دهد و بعد از آن فيزيوتراپيست با استفاده از برنامه تمرينی درد مفصل و گردن را کاهش می دهد.

منبع:بهداشت فیزیکی گردن

برچسب‌ها: فيزيوتراپي ایرانیان بابل, آناتومی گردن, ستون فقرات گردنی, سردرد, سرگيجه, درد در ناحيه کتف و شانه ها, بی حسی و گزگز شدن انگشتان

مقالات تخصصی

IMAGE آناتومی گردن
سه شنبه, 13 مهر 1395
آناتومی گردن ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و ديسکهای بين مهره ای است. اين مهره ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نيز هستند. ريشه های عصبی مربوط به اندامهای فوقانی از ميان مهره های گردن عبور... ادامه مطلب ..
IMAGE انواع درمان های فیزیوتراپی
سه شنبه, 13 مهر 1395
انواع درمان های فیزیوتراپی   » مانوال تراپی یا درمانهای دستی ماساژ عبارت است از یك سری حركات منظم و ریتمیك كه توسط فیزیوتراپیست انجام می شود و بر روی سیستم عصبی عضلانی و گردش خون تأثیر می گذارد.... ادامه مطلب ..
IMAGE سندرم تونل كارپال
سه شنبه, 13 مهر 1395
سندرم تونل كارپال استفاده نادرست از “كيبورد” و “ماوس” كامپيوتر موجب بروزعارضه‌ئی موسوم به “سندرم تونل كارپال” می‌شود. اين عارضه بسيار آزار دهنده و دردناك بوده و درمان و جراحی دشواری... ادامه مطلب ..
IMAGE شوک ویو تراپی چیست؟
سه شنبه, 13 مهر 1395
شوک ویو تراپی چیست؟شوک ویو تراپی Extracorporeal shock wave therapy ESWT روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت درد ناشی از بعضی بیماری های سیستم حرکتی بدن انسان را کاهش میدهند. یک شوک ویو... ادامه مطلب ..
IMAGE علايم بيرون زدگي ديسك بین مهره اي
سه شنبه, 13 مهر 1395
علايم بيرون زدگي ديسك بین مهره اي علايم فتق دیسک مهره ای بر حسب محل آن و انواع بافت هاي نرم گرفتار متفاوت است و مي تواند از درد خفيف يا عدم وجود درد در مواردي كه فقط ديسك، آسيب ديده است تا درد... ادامه مطلب ..
IMAGE فيزيوتراپي تنفسي روشي جهت بهبود عملكرد ريه
سه شنبه, 13 مهر 1395
فيزيوتراپي تنفسي روشي جهت بهبود عملكرد ريه فيزيوتراپي قفسه سينه يا فيزيوتراپي تنفسي عبارت است از مجموعه روش‌هايي كه جهت كمك به پاكسازي راه‌هاي هوايي و افزايش عملكرد دستگاه تنفس در ارتباط... ادامه مطلب ..
IMAGE کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان
سه شنبه, 13 مهر 1395
کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان   اولین مرکز مجهز به دستگاه مگنتوتراپی برند ASA ایتالیا   درمان بسیار اثربخش بیماری های: 1-آرتروز 2-دیسک کمر و گردن و دردهای سیاتیکی 4-ضربه و آسیب های مغزی و نخاعی... ادامه مطلب ..
IMAGE ليزر و كاربردهاي آن در فيزيوتراپي
سه شنبه, 13 مهر 1395
ليزر و كاربردهاي آن در فيزيوتراپي مقدمه بر اساس شواهد و مدارک موجود یونانیها و رومیها هر دو از اثرات مفید و درمانی نور بطور تجربی اطلاع داشته و از آن در درمانهای مختلف بهره می‌جستند.لیزر این... ادامه مطلب ..
IMAGE لیزر پر توان
شنبه, 31 فروردين 1398
لیزر پرتوان (لیزر درمانی) لیزر پرتوان از انواع خدمات لیزر درمانی در علم پزشکی میباشد. درمان با لیزر پرتوان، یک روش جدید برای رهایی از بسیاری از عارضه های دردناک می باشد که سال هاست مورد توجه... ادامه مطلب ..
IMAGE ماساژ در زایمان
سه شنبه, 13 مهر 1395
ماساژ در زایمان   ماساژ بدن را تحریك می‌كند تا مواد ضد درد طبیعی بنام اندورفین از داخل بدن ترشح شود؛ مسكن‌های طبیعی كه حوصله و وضع روحی خوب را به شما باز می‌گردانند. اندورفین‌ها عامل احساس... ادامه مطلب ..
IMAGE مگنتوتراپی چیست؟
سه شنبه, 13 مهر 1395
مگنتوتراپی چیست؟ مغناطیس درمانی وآر تی ام اس rTMS چيست؟ مغناطيس درماني به دو روش مركزي و محيطي انجام مي شود . این روش درمانی از دیر باز مورد توجه پزشکان بوده است . مغناطیس با ایجاد تغییرات پتانسیل... ادامه مطلب ..
ما از کوکی ها برای بهبود وب سایت استفاده می کنیم.ادامه استفاده شما از کوکی ها. نشان دهنده رضایت شماست. جزئیات بیشتر ...